Geschenkboek voor uittredende voorzitter van LRM
Uittredend voorzitter Hugo Leroi nam dit jaar afscheid van LRM. En dat ging niet onopgemerkt voorbij! Zo creëerden we samen met LRM en Imagica een geschenkboek met hardcover en geschenkdoos. Paulien Souveryns van LRM en Jeroen Broux van Imagica vertellen meer over de samenwerking!
Geschenkboek
“In 2021 namen we na 13 jaar afscheid van onze voorzitter Hugo Leroi. Een bijzonder moment dat we niet zomaar wilden laten passeren. We waren op zoek naar een mooi afscheidscadeau en dachten aan een soortgelijk boek dat we maakten voor het 25-jarig bestaan van LRM. Dit werd vormgegeven door Imagica, dus stapten we ook deze keer naar hen toe met ons idee. Alleen zou het boek deze keer een veel persoonlijkere insteek moeten krijgen. Mieke van Burocad contacteerde me met de vraag of zij het boek mochten drukken. Haar papa is de beste vriend van Hugo Leroi waardoor ze zelf ook een hechte relatie met hem heeft. Dat de druk van het boek verzorgd is door iemand uit zijn persoonlijke kring, maakt het nog specialer. Burocad was in dat opzicht de perfecte partner!”, vertelt communicatieverantwoordelijke Paulien Souveryns van LRM.
Feestelijke editie
“LRM stapte dan weer naar ons toe met de vraag of we het boek voor Hugo Leroi wilden ontwerpen. Omdat we ook het boek van het 25-jarig bestaan al hadden vormgegeven, wisten we ook heel goed aan te voelen wat er nodig was en welke richting het uit moest gaan. Tijdens de eerste meeting met Mieke werd de creatieve invulling meteen besproken. Voor de cover hebben we gekozen voor de frisse tint wit. Wit contrasteert ook mooi met het huidige zwarte boek, zo vormen ze samen een nog sterker geheel. De persoonlijke insteek hebben we vervuld aan de hand van koperen pagina’s met daarop een persoonlijke boodschap van de mensen waar Hugo Leroi nauw mee samenwerkte. Het koper zorgt net voor dat tikkeltje meer, dat was ook de feestelijke look and feel waar we naar zochten”, vertelt Jeroen Broux, grafisch ontwerper en zaakvoerder van grafisch bureau IMAGICA.
Houten geschenkdoos
“We wilden ook graag een feestelijke verpakking voor het boek, zodat we het als een mooi geschenk konden afgeven. In het begin hadden we gedacht aan een grote strik, maar uiteindelijk stelde Burocad voor om het grootser aan te pakken. Ze kwamen met het voorstel om beide boeken in een houten doos te leggen. De houten doos is aan de binnenkant bedrukt met een foto van Hugo en is voorzien van een inlay om het zwarte en het witte boek mooi naast elkaar te presenteren. Voor het boek over ons 25-jarig bestaan werd er ook een houten salontafel gemaakt om het boek in te presenteren. De doos werd uit exact dezelfde houtsoort gemaakt om op deze manier ook een symbolische knipoog te maken naar het eerste boek”, zegt Paulien.
Geschenkboek met koperen pagina’s
“In totaal kregen we bij IMAGICA negen weken de tijd om het boek af te werken. Dat was voldoende om er iets moois van te maken! De input werd aangeleverd door verschillende partijen, je kan dus wel zeggen dat het een knap staaltje teamwork was! Een belangrijk detail: er mocht geen verschil zijn in grootte én dikte aangezien we met koperen pagina’s zouden werken. Hier kon Burocad ons heel goed in adviseren”, vult Jeroen aan.
“De deadline was redelijk kort, maar Mieke kon heel goed inschatten wat er wel en niet meer mogelijk was op vlak van print. Het boek zou een industriële look mogen krijgen met een feestelijke afwerking. Als ik naar het eindresultaat kijk, zijn ze daar volledig in geslaagd! Het papier dat we voor het boek gebruikten is een papiersoort dat geproduceerd wordt in Limburg. Weer zo’n detail dat het boek nog specialer maakt”, aldus Paulien.
Aangenaam samenwerken
“Burocad is in mijn ogen een heel erg fijne partij om mee samen te werken. Ze weten heel goed wat er wel en niet kan, zo kom je niet voor verrassingen te staan”, vertelt Paulien. “Ik heb nog nooit eerder samengewerkt met Burocad”, gaat Jeroen verder. “Maar in de toekomst ga ik ze zeker aanraden bij andere projecten. De communicatielijn is kort, wat heel aangenaam werkt, dit in vergelijking met andere grote drukkerijen waar je soms wel eventjes moet wachten op een antwoord of input.”