Vintiv houten wand

“Niet zo vanzelfsprekend om een idee om te zetten in een fysieke vorm”

Een rijke historie die teruggaat naar 1987, een uniek verhaal van maatwerk op hoog niveau, en de normen en waarden van een boeiend bedrijf vertalen naar een leuke wand onder een strakke deadline? Da’s de vraag die Joris Ceyssens, mede-zaakvoerder en Sales & Marketing verantwoordelijke bij Vintiv ons eerder dit jaar stelde. Een supertof project met een al even toffe output. Joris vertelt vol enthousiasme over zijn bedrijf Vintiv, en hoe wij het verhaal van Vintiv in de spotlight hebben gezet.

35 jaar geschiedenis, mensen en machines

We gaan even terug in de tijd naar 1987. André Vandeput richt IMA, Industriële Mechanisatie en Automatisatie, op, een spin-off van de Hasseltse leverancier van mechanische onderdelen IMES. Doorheen de jaren is IMA verder blijven groeien, met machineontwikkeling als rode draad doorheen alles wat ze deden. Fast forward naar 2017, waarbij de kleine kmo van weleer is uitgegroeid tot een bedrijf met 2 vestigingen, nagenoeg 50 mensen in dienst en met een omzet van 7,5 miljoen euro, klaar voor verkoop aan de vijf managers van het bedrijf. Onder impuls van de nieuwe eigenaars, breekt een nieuw hoofdstuk aan voor het bedrijf, en daar hoort een nieuwe naam en imago bij. Enter Vintiv: een combinatie van “inventief”, “vindingrijk”, “innovatief”, “creatief”. Perfect gelinkt aan de business van een bedrijf dat meespeelt met de grote vissen als internationale automatiseringsgroep. Om het 35-jarige bestaan van het bedrijf te vieren, zwaaide Vintiv de deuren open voor een professioneel evenement. Hiervoor klopte Joris aan bij Burocad, om een blikvanger te creëren die die mooie historie kan pakken.

“We doen nog altijd hetzelfde als 35 jaar geleden, maar onze naamsverandering is het uitgelezen moment om ons imago een flinke boost te geven! We maken al vanaf dag één machines van nul af aan. Maatwerk met de grote letter M. Zo hebben we in volle covid-pandemie een van onze klanten geholpen van de optimalisatie van het verpakkingsproces van vaccinafsluiters. De klant tekent de lijnen uit van het probleem waar ze een oplossing voor zoeken, en onze teams van bedenkers, ontwikkelaars én makers gaan aan de slag. Stel jij je als bedrijfsleider de vraag: “Zouden we dit kunnen automatiseren?”, dan zal ons antwoord steevast “JA” luiden. We bedienen dus een heel breed portfolio aan klanten, je kan het zo gek niet bedenken of we hebben er al een machine voor ontworpen en gebouwd (lacht)”, steekt Joris van wal.”

De vertaalslag maken van historiek en imago

“Bij het voorbereiden van het evenement in het teken van ons 35-jarige bestaan, werd ik me eens te meer bewust van onze rijke historie. Dankzij de nieuwe naam, werden we soms ook aanzien als nieuwe speler in de markt, terwijl we eigenlijk al oude rotten in ’t vak zijn en echt wel kunnen rekenen op onze jarenlange ervaring. Getuige hiervan zijn de volle dozen aan foto’s, Polaroids en kalkrollen die ik heb kunnen redden van de brandstapel bij onze verhuis (grijnst). In het kader van onze rebranding, is daarnaast gebleken dat ons bedrijf stoelt op 2 grote pijlers: mensen en machines. Zonder mensen gaat er niets gebeuren, dat spreekt voor zich. Als onze klanten niet afkomen met leuke business cases voor machines, kunnen we onze medewerkers niet aan ’t werk zetten. Toen ik dit verhaal vertelde aan Boy met een goeie tas koffie erbij, voelde ik onmiddellijk de inspiratie opborrelen langs zijn kant. Boy kwam met het idee om een leuke wand te maken in hout: hout leeft, straalt warmte uit, heeft een zekere eigenheid dankzij de unieke nerven, én is uiteraard bedrukbaar met ons verhaal”, gaat Joris verder.

Plaats voor plakboeken

“Vervolgens heb ik aan tafel gezeten met Nancy, de grafische ontwerper, en Tijs, de productontwikkelaar. Ik heb mijn dozen vol oud materiaal meegegeven en was meteen tevreden met de eerste aanzet van Nancy, ze had helemaal begrepen waar het om draait: oude foto’s van bijzondere mensen enerzijds en van unieke machines die het resultaat zijn van dit teamwerk anderzijds. Tijs is er zelfs in geslaagd om in zijn technisch ontwerp van de wand schappen te voorzien waar we die oude foto- en plakboeken konden inleggen voor mensen om in te bladeren. Er hebben veel mensen grote ogen getrokken toen ze zagen dat onze catalogus vroeger niet meer of minder dan een simpel plakboek was”, licht Joris al lachend toe.

Van idee naar fysieke vorm

“Het eindresultaat mocht er dan ook absoluut wezen! Tijs heeft nog de tijd genomen om ons uitvoerig uit te leggen hoe we de stand moeten opbouwen en weer demonteren. In een wip hadden we ‘m dan ook zelf in elkaar gestoken! Na het evenement hebben we dan ook een deeltje van de wand in de eetruimte laten staan, en ander stuk staat beneden aan de inkomhal. Ook nu nog als we een rondleiding geven aan klanten, is een bezoekje aan onze wand een leuke stop”, gaat Joris verder.

“Eindevaluatie: het project is van begin tot eind vlot verlopen! We gebruiken graag alle tijd die we hebben, dus de timing was vrij strak, maar we hadden er het volste vertrouwen in dat alles tijdig en zoals voorzien klaar zou geraken. Die extra efforts die Chaney voor ons gedaan heeft, hebben z’n vruchten afgeworpen. De inspirerende voorzet van Boy, het prachtige ontwerp van Nancy, de tips & tricks van Tijs en de flexibiliteit van Chaney maken dat we van een echt succes kunnen spreken. Wij weten als geen ander dat het niet zo vanzelfsprekend is om een idee om te vormen naar een fysieke vorm die dan ook nog eens praktisch te gebruiken is, kwalitatief gemaakt en budgetvriendelijk is. Dat Burocad eender welke boodschap die je wil uitdragen op een fysieke manier kan realiseren, is superinteressant.”, besluit Joris.

vraag offerte aan
  • Klant

    Vintiv

  • Categorie

    Wand

  • Type materiaal

    Hout

Een killer idee bedenken? Inspiratie vinden zodat jouw merk opvalt? Om vervolgens dat fantastisch idee ook op de wereld te krijgen? We’ve got your back! Onze product designers, printexperts en projectmanagers staan voor je klaar.

Contact

andere bekeken ook deze cases

alle cases

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.