Rebranding KEREL bier

KEREL

Wat maakt een eindresultaat tot wat het is? Hoe evolueert een eerste idee tot een verhaal dat boenk erop is? Filip Janssen vertelt hoe zijn agency Zware Jongens die klus klaarde voor het Belgische biermerk KEREL.

Het begin der KEREL

“Enkele jaren geleden contacteerde de familie De Cock ons. Ze hadden een oude brouwerij gekocht en vroegen onze hulp om er weer leven in te blazen. We hebben hen bijgestaan van A tot Z en nog veel verder dan dat. Renovatie van de site, internationale traineeships voor de brouwer, de algemene experience in en rond de site. En uiteraard de effectieve branding, packaging en lancering van het bier. Diepgaande research leerde ons dat de vroegere brouwerij een iconisch bier brouwde, KEREL genaamd. Een sterke merknaam vonden we zelf, dus besloten we om die te behouden.

Het nieuwe KEREL ziet er krachtig uit, maar dat ligt niet alleen aan het design en de branding. Alles begint met een ijzersterk concept. Eentje dat de fundamenten legt voor wat erna volgt en gebaseerd is op de nodige research. Wij zullen nooit zomaar blind aan iets beginnen.”

Van concept naar creatie

“Staat ons concept op punt, dan gaan we over tot de creatie van de visuele identiteit, reclamebeelden, packaging… Een briefing voor onze designers bestaat meestal uit een mix van zowel de essentials als research en inspiratie. Met essentials bedoel ik de doelstellingen, de do’s en don’ts en de must knows.

Zo’n briefing moet zo compleet mogelijk zijn en staat altijd op papier. Shit in is shit out, zeggen we altijd. Hoe duidelijker de briefing, hoe beter het resultaat zal aansluiten bij het concept. Want feit is: het gaat niet alleen om het mooie plaatje dat ontstaat, maar vooral om de boodschap dat het plaatje moet uitdragen.”

The mission impossibles

“Ons concept stond volledig op punt, maar we hadden Burocad nodig om enkele mission impossibles te realiseren. Als creatief team kan je misschien de zotste ideeën bedenken, een Burocad weet nog beter wat effectief haalbaar is. Zowel naar draagkracht, duurzaamheid als haalbaarheid in functie van de kosten. De basis zat bij KEREL goed, maar samen konden we de uitwerking finetunen.

Burocad realiseerde voor KEREL enkele specifieke uitdagingen zoals een mega POS-totem, horecatools, unieke gift boxes en een niet-traditionele beursstand. Mijn persoonlijke favoriet is zonder twijfel de limited edition gift box. Strak, stevig en helemaal in lijn met de KEREL-branding.”

The struggle is real

“Wij zijn onze grootste struggle. We leggen de lat heel hoog en zijn nooit klaar. Vergelijk het met een modeontwerper die tot op het laatste moment prult aan zijn ontwerpen. Alles moet voor ons tot in de puntjes kloppen. Dat een project zoals KEREL in Londen wordt verkozen tot World’s Best Beer Design, is uiteraard een opsteker.” Kon het gisteren al klaar zijn? “Een herkenbare in onze sector (lacht). Timings vormen altijd een grote uitdaging, zeker in de uitvoeringsfase. In de fases ervoor wordt er vaak meer tijd genomen, maar daardoor vergroot de druk op het einde.

Het gevolg: weinig marge voor fouten. Iets waar Burocad ontzettend goed mee omgaat. Elke deadline werd gerespecteerd, zelfs de meest krappe.” Wij moeten het niet mooi vinden. “Dat klinkt misschien vreemd, maar is in feite wel zo. Ons verhaal moet in de eerste plaats commercieel sterk zijn. Onze klant moet er de waarde van inzien en er zijn boterham mee kunnen verdienen. Wij zijn er om zijn business te versterken, niet om ‘m gewoon op te fleuren.”

Burocad = meer dan print

“Voor mij gaat Burocad veel breder, en is print maar een onderdeel van hun creatieproces. Als ik aan Burocad denk, zie ik iemand die onze concepten en designs kan vertalen naar haalbare eindresultaten. Resultaten die er altijd op tijd zijn, zonder in te boeten aan kwaliteit.”

Heb je vragen over deze case? Ben je zelf ook aan het nadenken over een rebranding? Aarzel niet om ons te contacteren! We helpen je graag verder. 

vraag offerte aan
  • Klant

    Zware Jongens

  • Categorie

    Rebranding

  • Type materiaal

    Allerlei

  • Doel

    Lancering nieuw biermerk

Een killer idee bedenken? Inspiratie vinden zodat jouw merk opvalt? Om vervolgens dat fantastisch idee ook op de wereld te krijgen? We’ve got your back! Onze product designers, printexperts en projectmanagers staan voor je klaar.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.